دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان

کاشان، بلوار قطب راوندی، خیابان استادان 03155540055

۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ خرداد
logo titlefa title
home
1397/03/08 موانع و مشوق هاي ازدواج در سلسه مباحث تفسير سوره مبارك نور
موانع و مشوق هاي ازدواج در سلسه مباحث تفسير سوره مبارك نور

حجت الاسلام صديقي در ادامه سلسله مباحث جلسات تفسير نور : تامين زندگي آينده ، شغل ، اسكان ... از جمله موارد موانع ازدواج مي باشد

 به گزارش آنا از كاشان : در سومين جلسه تفسير سوره نور مدير فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي كاشان به موانع ازدواج اشاره كرد و گفت: آنچه كه معمولا به عنوان موانع ازدواج مطرح مي شود عبارتند: تآمين زندگي آينده از نظر توانايي مالي، شغل ، تهيه اسكان و آينده نگري نسبت به حقوق فرزندان و خانواده و مسائلي از اين دست مي باشد. خداوند در اين آيه بعد از تشويق به ازدواج نگراني و خوف آينده را با اين عبارت كه اگر آنها فقير باشند خداوند از فضل خود آنها را غني خواهد كرد بر طرف نمود. زيرا او تنها رازقي است كه روزي همه موجودات را تأمين مي كند و درهاي رزق و روزي خود را به روي همه گشوده است. «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ في‏ كِتابٍ مُبين[1]»‏ هر چند غني كردن خداوند بر مبناي مشيت او قرار گرفته است. «وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ حَكيم[2]»‏ اما اغلب اين وعده الهي محقق شده است كه ازدواج فصل جديدي در زندگي انسان گشوده است. وي با اشاره به اينكه وعده الهي در بي نياز كردن كردن افراد به معناي ترك تلاش و كوشش نيست گفت: روزي اميرالمومنين(ع) وارد مسجد كوفه شد. عده اي را ديد كه حلقه اي را تشكيل دادند. حضرت سوال كرد اينجا چكار مي كنيد؟ گفتند: ما رجال الحق هستيم!حضرت پرسيد: رجال الحق چيست؟ پاسخ دادند: ما در اينجا به عبادت خدا مشغوليم. اميرالمومنين(ع) فرمود: چه كسي غذاي شما را تامين مي كند؟ گفتند: ما عبادت مي كنيم اگر مردم غذايي آوردند مي خوريم و گرنه غناعت مي كنيم! حضرت فرمود: سگ هاي كوفه هم چنينند! از مسجد خارج شويد و برويد دنبال كار و تلاش كنيد.

حجه الاسلام صديقي گفت: از آيه امر به ازدواج استفاده مي شود كه اصل ازدواج مستحب است مگر اينكه فرد بخاطر ترك آن مرتكب گناه و معصيت بشود كه در اين صورت بر فرد واجب خواهد شد كه براي ازدواج اقدام كند. چنانچه اين استحباب از آيات ديگر هم استفاده مي شود در كريمه نوراني آمده است «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا[3]» اگر ازدواج واجب مي بود خداوند امر به تخيير نمي كرد زيرا تخيير بين واجب و مباح نمي شود پس معلوم مي شود مكلف مخيير بين دو مستحب است كه هر كدام را انجام بدهد صحيح است زيرا ازدواج با كنيزان و ملك يمين واجب نيست بلكه مباح است.

رسول خدا(ص) پيروان خود را همواره ترغيب و تشويق به ازدواج مي كردند و آنها را از رهبانيت و انزوا و زندگي فردي نهي مي كردند. در روايات آمده كه زني وارد خانه رسولخدا(ص) شد عايشه ديد كه از نظر ظاهر وضع مناسبي ندارد از او پرسيد شما همسر داريد؟ او جواب داد بله همسر دارم عايشه به او گفت: پس چرا ظاهر خود را مرتب نمي كني؟ او جواب داد شوهرم راهب شده و به عبادت روآورده و من تنها زندگي مي كنم. وقتي آن زن رفت عايشه آنچه شنيده بود برا پيامبر نقل كرد رسول خدا(ص) دستور داد تا مردم جمع بشوند بعد فرمود: من كه پيامبر شما هستم ازدواج مي كنم همانند شما با مردم در ارتباطم و هر كس كه از آيين من رو بگرداند از من نيست. اهل بيت عصمت و طهارت هم بر مسئله ازدواج پيروان خود پافشاري مي كردند. روايات وارده از آنها دليل بر اهميت مسئله ازدواج است.در اين بخش به بعضي از آنها اشاره مي كنيم. رسول خدا(ص) ازدواج جوان را مايه يأس و نا اميدي شيطان از گمراه كردن او مي داند و مي فرمايد: « مَا مِنْ شَابٍّ تَزَوَّجَ فِي حَدَاثَةِ سِنِّهِ إِلَّا عَجَ‏ شَيْطَانُهُ‏ يَا وَيْلَهُ يَا وَيْلَهُ عَصَمَ مِنِّي ثُلُثَيْ دِينِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ الْعَبْدُ فِي الثُّلُثِ الْآخِرِ.[4]» هر گاه جواني ازدواج كند شيطان او فرياد مي زند و مي گويد اي واي اي واي او دو ثلث دين خود را حفظ كرد و بايد نسبت به يك ثلث باقي ماند تقوا پيشه كند. و هنگامي كه صحابي آن حضرت به نزد او آمد و از او پرسيد آيا ازدواج كرده اي يا نه؟ و او پاسخ داد كه هنوز ازدواج نكرده ام حضرت او را تشويق به ازدواج كرد و او را از تجرد و زندگي فردي منع كرد.«عن عكّاف بن وداعة الهلالىّ قال أتيت إلى رسول اللَّه صلّى اللّه عليه و آله فقال لي يا عكَّافُ أَ لَكَ زَوْجَةٌ قُلْتُ لَا قَالَ أَ لَكَ جَارِيَةٌ قُلْتُ لَا قَالَ وَ أَنْتَ صَحِيحٌ مُوسِرٌ قُلْتُ نَعَمْ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَالَ فَإِنَّكَ إِذاً مِنْ‏ إِخْوَانِ‏ الشَّيَاطِينِ‏ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنْ رُهْبَانِ النَّصَارَى وَ إِمَّا أَنْ تَصْنَعَ كَمَا يَصْنَعُ الْمُسْلِمُونَ وَ إِنَّ مِنْ سُنَّتِنَا النِّكَاحَ شِرَارُكُمْ عُزَّابُكُمْ وَ أَرَاذِلُ مَوْتَاكُمْ عُزُّابُكُمْ إِلَى أَنْ قَالَ وَيْحَكَ يَا عَكَّافُ تَزَوَّجْ تَزَوَّجْ فَإِنَّكَ مِنَ الْخَاطِئِينَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِي قَبْلَ أَنْ أَقُومَ فَقَالَ (ص) زَوَّجْتُكَ كَرِيمَةَ بِنْتَ كُلْثُومٍ الْحِمْيَرِيِّ[5]» در بيان ديگري ضمن تشويق جوانان به ازدواج فرمود: اگر جواني توانايي بر ازدواج ندارد به روزه پناه ببرد تا دامن او آلوده نشود.أَنَّهُ قَالَ: «يَا مَعْشَرَ الشُّبَّانِ‏ مَنِ‏ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاهَ فَلْيَتَزَوَّجْ وَ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ.[6]»



[1]- سوره هود آيه 6

[2]- سوره توبه آيه 28

[3]- سوره نساء آيه 3

[4]- الجعفريات (الأشعثيات) باب الترغيب في النكاح ..... ص : 89

 

[5]- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏14ص : 154

 

[6]- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏7 / ص : 506

 

تعداد بازدید: 103
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
کلیه حقوق این پایگاه، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان میباشد.
Powered by DorsaPortal